Sabtu, 30 Januari 2016

PIZZA AYAM VERSI AKU....

 Assalamualaikum,2 hari berturut buat pizza ats permintaan anak2...pertama kali buat sendiri dohnya x menjadi,tangan belum pandai uli doh,huhuhu.....mungkin kena cuba lagi pasni,akan kuterjah blog2 yg ada resepi doh pizza,slagi hidup slagi tu kena terus belajar...

 Untuk permulaan ni kita guna doh segera jelh dulu,kali pertama beli jenama first choise,rotinya agk tebal skit,kali kdua beli yang ni... 
pizza base yg ni jenis THIN CRUST,agk tipis skit...


   Bahan-bahan yang ada dalam petiais je

*daging ayam kisar
*bawang holland (potong dadu)
*bawang putih (tumbuk kasar)
*sedikit serbuk lada hitam,oregano & pasley
*serbuk cukup rasa
  
 Caranya ;- Tumis bwg holland n bwg putih smpai naik bau,masukkan ayam kisar 
                   sementara tunggu ayam masak,boleh masukkn serbuk lada hitam,oregano,pasley dan                            serbuk cukup rasa,apabila masak,tutup api,siappp....

 Untuk topping boleh letak ape je bahan yg kita suka,saya punya sgt simple,hanya sapukan pizza base tu dgn sos spagetti (saya guna jenama kimball),pastu taburkan ayam kisar yg kita masak td rata2 atas tu,kemudian taburkan lada bengala n bwg holland yg telah dihiris dan x jadi pizzalah klau xde cheese,saya guna cheese mozarella.......
 Kalau ikut kt blakang kotak tu,bakar pada suhu 220darjahcelcius selama 10 minit atau hingga cheese tu cair...

tadaaaaa,nilah rupa pizza saya untuk santapan anak2 dan suamiku...


   Harap pasni berjaya cuba buat doh sndiri,hehehe....





Tiada ulasan:

Catat Ulasan